This Page is best viewed with FIREFOX
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket Photobucket PhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
سيد ازاهار العدروس

Buat muka ketat, tipu sikit-sikit (Make tight face, little little bullshit)



Under construction. opps .... renovation

Rabu, Ogos 19, 2009

TermGuard Termites protection. 50 years warranty?


TermGuard adalah satu kaedah pencegahan anai-anai jangkapanjang yang menggunakan sistem penyaluran paip bawah tanah yang akan mengalirkan bahankimia bagi membuat halangan kimia supaya tidak ditembusi anai-anai. Termguard telah digunakan semenjak lebih dua dekad lalu dan didapati berkesan untuk mencegah anai-anai. Keunikan sistem ini ialah bahankimia anai-anai dapat disalurkan terus kedalam tanah tanpa perlu menggerudi lantai dan menyuntik bahankimia. Semburan tanah ketapak pembinaan juga kadang-kadang tidak berkesan dimana pekerja tapak binaan mungkin dengan tidak sengaja telah merosakan halangan kimia yang dibuat.

Untuk memasang sistem ini pelan bangunan diperlukan, kemudian lakaran akan dibuat untuk menentukan dimana paip ini akan dipasang dan tempat dimana injection point disediakan siap sekali dengan child proof. Setelah siap bahankimia pilihan akan disuntik setiap 3 atau 5 tahun sekali. Dibawah ini ada gambar barangan yang diperlukan dan kerjanya pun simple saja macam kerja buat plumbing.





Antara bahan yang diperlukan ialah sistem paip berukuran Ø 25mm dan Ø40mm dan lain lain fitting. Ini termasuk penyalut paip itu seakan kain dipanggil "Permecover- geofabric non woven mat". Ianya untuk menghalang kotoran tanah dari memasuki sistem ini. Paip PVC yang kat kedai hardware pun boleh pakai jugak, tapi tak taulah boleh gerenti sampai 50 tahun, sebab paip PVC untuk air bukan bahan kimia. Lagi satu yang perlu kita tahu pasal paip ini ialah seperti gambar dibawah:

Ianya ada lubang kecil sepanjang paip itu dan perlu disarung dengan Permecover.
Macam mana nak buat? Marilah kita melawat ketapak pembinaan sebuah villa mewah kepunyaan seorang saudagar kaya.






Semua paip dan fitting disambung kemudian digunakan perekat dan dawai untuk melekatkan pada dinding atau gantung pada sisi tembok rangka konkrit.





Setelah siap beginilah bentuknya. Paip besar yang menghala keatas ialah injection pint nya. Bahagian paip yang kita nampak bakal ditimbus dengan tanah kemudian. Kalau nak penerangan lanjut bolehlah lawat laman web Termguard. ngai Buluh. Nak tanya lebih lanjut hubungi syedazahar@yahoo.com

Sam Kai Cheong

1 komen sini:

Tanpa Nama berkata...

membaca seluruh blog, cukup bagus

 
 
Photobucket
Google

Flower Horn