This Page is best viewed with FIREFOX
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket Photobucket PhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
سيد ازاهار العدروس

Buat muka ketat, tipu sikit-sikit (Make tight face, little little bullshit)



Under construction. opps .... renovation

Rabu, April 02, 2008

Bab 02 Bah 5 - UMAR UMAIYAH PERGI KE NEGERI YAMAN, RAJA ABRAHAH DIPERDAYAKAN NYA







Tersebut kisah Umar Umaiyah yang duduk didalam kawasan jirat bersama2 fakir2 muridnya, sesiapa yang hendak menanam mayat diambil satu dinar bagi setiap mayat. Perkhabaran itu pun sampai pada Raja Abrahah lalu dipanggilnya Umar Umaiyah yang kemudian datang mengadap raja. Titah raja “ hai Ra’is al muwali, siapakah yang menyuruh engkau mengambil satu dinar pada setiap mayat?” Sembah Umar Umaiyah “ ya Shah Alam, sekitranya tidak hamba ambil dinar itu sekelian ahli kubur menyumpah hamba, dan apabila hamba ambil menjadi salah pula”. Titah raja pula “ mengapa ahli kubur menyumpah akan engkau? Dan dimana kamu ketahui disumpah akan engkau?”

Sembah Umar Umaiyah “ ya Shah Alam, pada tiap2 malam hamba mendengar kubur itu berbunyi seperti orang memalu ahli kubur itu, dan terlihat pada hamba penunggu kubur memegang tongkat pada tangannya. Datang kehalaman makam tempat hamba tinggal dan berseru “hai muwali, beritahulah segala waris ahli kubur ini, jika tidak memberi aku makan nescaya aku siksa arwah ahli kubur itu” demikianlah halnya penunggu kubur pada setiap malam, diperazabnya segala orang mati kemudian datang mengharu kepada hamba dan pada satu malam hamba perjamu akan dia, dan mulai dari malam itu tiada lagi hamba mendengar suara menjerit2 dari kubur itu, dan hamba pada setiap malam menjamu penunggu kubur itu sehingga habislah dinar hamba, dan pada malam ini apalah yang hendak hamba perjamu akan ia, tak dapat tidak datanglah ia mengharu akan hamba pula”

“Tidak dapatkah engkau melawannya?” tanya raja lalu dijawab “ ya Shah Alam, manalah boleh akan manusia hendak melawan syaitan, Cuma jika hendak menghalaunya hendaklah diberi habuan hatinya”. Tanya raja “ apakah makanan yang hendak diperjamukannya?”. Sembah Umar Umaiyah, “ ya Shah Alam, adalah makanannya itu benda yang merah tidak berupa dan benda yang putih tidak berupa”. Raja bertanya “ apakah erti semua benda2 ini?”. Sembah Umar Umaiyah, “ada pun benda yang merah itu emas ketul dan benda yang putih itu perak ketul tuanku, adapun kedua2nya hamba lontarkan padanya tatkala ia menampakkan dirinya, apabila ia mendapat kedua2 benda ini maka lenyaplah ia daripada kawasan jirat ini” Raja Abrahah pun percaya akan kata2 Umar Umaiyah lalu memberi 2 ketul emas dan perak lalu diambil dan dibawa pulang kerumah dengan sukacitanya.

Tidakberapa lama kemudian Umar Umaiyah dipanggil mengadap Raja Abrahah lalu raja pun bertanya “apa sudah jadi dengan penunggu kubur itu?”. Sembah Umar Umaiyah “ ya Shah Alam, hamba telah halau akan ia dan bersumpahlah ia selagi hamba ada didalam jirat itu ia tidak akan hampir kepada jirat itu”. Titah Raja Abrahah “jika begitu janganlah kau undur dari situ, duduklah menjaga jirat itu baik2”. Umar Umaiyah pun tiadalah khali (sentiasa; kerap) daripada pergi mengadap Raja Abrahah dan baginda pun semakin menaruh kasih sayang akan dia.

Selang tidak berapa lama kemudian matilah putera Raja Abrahah lalu dikuburkan didalam kawasan jirat itu. Setelah selesai menanam mayat putera raja pulanglah semua orang kerumah masing2. Umar Umaiyah pun mencari muslihat hendak memperdayakan Raja Abrahah, lalu ia membeli seekor anak keldai hitam dipulasnya leher anak keldai itu sampai mati. Ditengah malam waktu alam senyap sunyi Umar Umaiyah pun pergi menggali kubur putera raja itu, dikeluarkan mayat putera raja itu dan ditanamkan pada lubang yang lain kemudian dimasukkan bangkai anak keldai hitam itu didalam kubur putera raja itu. Setelah selesai duduklah ia berdiam diri seperti orang yang salih.

Dua hari kemudian dengan berpakaian cara yang patut Umar Umaiyah pun pergi mengadap Raja Abrahah dengan ratap dan tangisnya, serta menampar2 dadanya terlentang tertiarap sambil mengoyak bajunya dan berseru2 “ ya tuhan lata wa manat, mengapa engkau menyiksa hambamu yang belum baligh itu, ampunilah dosanya “ Apabila raja melihat ia pun menjadi takjublah lalu bertanya Umar Umaiyah “ya Ra’is al muwali, kenapa engkau berbuat seperti ini, apakah sebabnya terjadi begini?”. Umar Umaiyah pun berdatang sembah “Ampunkan kesalahan hamba ini, jika tidak hamba sembahkan kebawah kadam duli Shah Alam, semalam ketika hamba lena tidur, datang guru hamba memberitahu putera raja telah bertukar menjadi keldai hitam dan menjerit2 didalam kuburnya. Apabila hamba mendengar kata guru hamba itu hamba pun terkejut jaga. Kemuian hamba pun pergi melihat kubur anakanda raja dan hamba dapati seekor anak keldai hitam terlantar idalam kubur itu. Apabila hamba lihat, hati hamba berasa dukacita, tidak dapat tidur lagi hingga sampai kepagi ini. Kepada sesiapa pun hamba tidak ceritakan dan hamba pun datang persembahkan kebawah kadam duli tuanku”

Apabila Raja Abrahah mendengar demikian baginda pun berangkat dari istana menuju kekubur itu lalu didapati ada seekor anak keldai hitam terlantar. Baginda pun bertitah kepada Umar Umaiyah “hai Ra’is al muwali, apakah yang perlu dikerjakan supaya kembali bertukar anakku ini kepada manusia?” Jawab Umar Umaiyah “ya Shah Alam, menurut seperti pematah guru hamba itu, cara menukar gantinya hendaklah diperbuat rupa ganti anakanda itu daripada emas ditanamkan dalam kubur itu, nescaya pulang pulihlah seperti sediakala, berubah rupa keldai itu balik kerupa manusia”. Raja Abrahah pun percayalah akan kata2 Umar Umaiyah lalu baginda menitahkan pandai emas membuat bentuk manusia daripada emas merupai putera baginda.

Setelah siap diperbuat pandai emas itu akan bentuk rupa putera raja itu lalu diberikan pada Umar Umaiyah kemudian dibawa pulang kerumahnya. Pada waktu tengah malam dengan tidak diketahui sesiapa pun Umar Umaiyah telah pergi mengeluarkan bangkai anak keldai itu dari kubur putera raja itu, kemudian dibawa mayat putera raja itu dimasukkan dalam kubur itu, dikambusnya dengan tanah, kemudian bangkai anak keldai itu dipikulnya dan dibuangkan jauh dari kubur itu. Setelah selesai Umar Umaiyah pun baliklah ketempatnya, dibangunkan semua fakir2 dan anak muridnya dan disuruh mereka membaca mentera mengikut gaya lagu quraisy Ya himar haddil jasada ‘ala mantil insan! (hai keldai tukarlah tubuhmu pada manusia yang mati ini) dan katanya “baca setiap orang dari kamu sebanyak 1000 kali dengan suara yang boleh kedengaran pada orang lain. Segala fakir itu pun mengerjakanlah segala ajaran Umar Umaiyah dan bergemalah bunyi suara mereka ditanah jirat itu hingga naik matahari.

Setelah itu Umar Umaiyah pergi mengadap raja sambil berdatang sembah “ya Shah Alam, malam tadi telah hamba pohon pada tuhan kita Lata wa Manat minta dipulangkan rupa paduka anakanda kembali keasalnya. Tuhan kita pun melimpahkan rahimnya kepada hamba dijadikan anakanda itu kepada rupa asalnya. Silalah tuanku pergi lihat adakah bohong atau benar sembah hamba ini, supaya tuanku saksikan sendiri”. Raja Abrahah pun berangkat diiringi hulubalang menteri dan Umar Umaiyah pun bersama mengiring baginda. Setelah sampai dijirat itu baginda pun menyuruh gali kubur putera baginda, dan digali oranglah kubur itu. Setelah baginda melihat putera baginda ada didalam kubur itu, maka baginda menyuruh kambus semula kubur itu dan kemudian dianugerahkan beberapa hadiah persalinan kepada Umar Umaiyah dan teramat sukacitalah ia menerima hadiah lalu dipujinya Raja Abrahah dengan setinggi2 pujian. Sesudah itu Umar Umaiyah pun duduklah didalam makam di jirat itu bersama fakir2, anak muridnya itu, bersuka2an setiap hari.

Coolie Version

1 komen sini:

Syed Azahar berkata...

Thank you,

 
 
Photobucket
Google

Flower Horn