This Page is best viewed with FIREFOX
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket Photobucket PhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
سيد ازاهار العدروس

Buat muka ketat, tipu sikit-sikit (Make tight face, little little bullshit)



Under construction. opps .... renovation

Selasa, Mac 25, 2008

Bab 02 Bah 2 - UMAR UMAIYAH PERGI KE NEGERI YAMAN, RAJA ABRAHAH DIPERDAYAKAN NYA







Setelah sampai kerumah muwali itu pun membaringkan Umar Umaiyah keatas pelantar kemudian disuruh bininya membawa roti dan daging diberi pada Umar Umaiyah kemudian dimakan nya. Kemudian datanglah orang memberitahu muwali itu ada mayat yang hedak ditanam. Muwali itu pun pergilah kejirat dan tinggallah Umar Umaiyah dirumahnya. Setelah selesai pulanglah ia kerumah dan hari pun malamlah, dibuka ikat pinggangnya diberi pada bininya, katanya “ada dinar didalamnya, ambil dan taruhkan dalam peti”, kemudian ia pun pergi mandi. Bininya pun meraba2 tali ikat pinggangnya mencari dinar yang dipesan suaminya tetapi tiada jumpa, hairanlah ia dan duduk melengung. Kemudian datanglah lakinya dan diberitahu tiada dinar pada ikat pinggang itu. Kata muwali “ engkau ini dusta, aku yang menyimpan dinar itu dalamnya, mana perginya?” Bininya pun menunjukan ikat pinggangnya lalu diperiksa tiada dinarnya. Setelah diamati baik2 didapati telah tetas penjahit tempat menyimpan dinar itu. Berkatalah dalam hatinya “ Semasa aku mengangkat musafir itu, telah tetas penjahit itu dan dinar pun gugur pada ditempat itu.

Kemudian dia membawa suar penyuluh disuluh ditempat itu tiada juga ia jumpa dan baliklah ia kerumah dengan kemasyghulan. Ada pun Umar Umaiyah berbaring, menutup matanya pura2 tidur dan terdengar suara laki bini berbantah bantah. Dia berdiam diri tidak berkata sepatah kata pun.

Setelah siang datanglah muwali itu berkata “disebabkan menanggung engkau, aku telah kerugian, hilang duit aku 2 dinar” Jawab Umar Umaiyah “ya akhi, janganlah susah hati, dengan berkat tuhan Lata wa Uzza, mudah2an dikurniakan berlipat kali ganda, dan aku akan mencari ganti untuk engkau”. Muwali itu pun tidak berkata2 lagi dan tunduk senyap. Umar Umayah pun duduklah dirumah muwali itu, tiada keluar berjalan kepasar, takut terjumpa tuan kedai kopi.

Kira2 10 hari lamanya ia duduk disitu, bertanyalah ia pada muwali itu “berapa lamakah engkau menjadi muwali?” jawab muwali itu “sangat lama, aku pun tidak ingat lagi”. Kemudian Umar Umaiyah bertanya lagi “sekian lama ini berapa banyak sedekah yang engkau peroleh?” Jawab muwali itu “apa yang ku peroleh semua habis dibelanja, tiada apa pun yang tinggal, demikianlah hal aku ini” Maka kata Umar Umaiyah “jika kamu ingin banyak dinar dengarlah kataku ini, bawalah aku pergi mengadap Raja Abrahah, aku ingin meminta dari baginda, apa2 yang aku perolehi nanti akan aku beri setengah kepada engkau”. Muwali itu pun sukalah dan berkata “malam esok barulah kita pergi mengadap raja. Maka pada malam itu Umar Umaiyah pun mewarnakan janggut misainya, dipantis keningnya dengan warna hijau, dipakai baju bertampung2 putih, hitam, merah dan kuning. Pada malam itu tiadalah apa2 yang lain dibuatnya melainkan menghias dirinya sahaja.

Pada waktu subuh sebelum naik matahari Umar Umaiyah telah pun bersiap lalu turun dari rumah berdiri dihalaman rumah muwali itu. Pada masa itu isteri muwali itu pun turun hendak keperigi dan terlihat olehnya Umar Umaiyah tetapi tidak dikenalnya disangkanya hantu dan larilah ia tergopoh gapah kedalam biliknya menggerakan lakinya “pada hari ini binasalah kita, penunggu kubur sudah datang kerumah untuk menghalau kita, bangunlah segera melihat penunggu kubur itu” Sebelum muwali itu bangun Umar Umaiyah pun tahulah isteri muwali itu takut padanya kemudian dipakainya kopiah panjang dan ditangannya memegang sebatang tongkat daripada akar kayu yang meliang liuk macam ular kena palu.

Setelah muwali bangun lalu berdiri ditingkap rumahnya, terlihatlah ia pada Umar Umaiyah, tapi tidak dikenalnya lalu bertanya kepada isterinya “itukah penunggu kubur yang kau katakan?” Maka jawab isterinya “ Ini lain rupanya, bukan yang aku lihat tadi”. Maka berbebel2lah keduanya dan segala percakapan didengar oleh Umar Umaiyah lalu ia pura2 berjalan hendak menghampiri rumah muwali itu. Maka tergopoh gapahlah muwali itu menyelak pintu rumahnya dan berkata “ matilah kita diharu oleh jin bedebah ini”. Dan menjeritlah keduanya meminta tolong dari orang lalu lalang dilorong berhampiran situ. Kemudian datanglah beberapa orang yang mendengar jeritan keduanya itu dan apabila dilihat akan rupa Umar Umaiyah maka masing2 pun lari rebah-rimpah, tidak tahu mana perginya. Kemudian muwali itu pun membuka pintu belakang rumahnya dan terjun lari keduanya lintang pukang pergi berselindung dirumah sahabatnya. Maka diceritakan hal penunggu kubur itu pada sahabatnya “sekian lama aku menunggu kubur tidak pernah aku melihat penunggu kubur dengan mata kepalaku, baru sekaranglah aku melihatnya, terlalu hebat, takut aku melihatnya” Sahut sahabatnya “engkau ini sangat dusta, adakah masuk akal? Tidak pernah aku mendengar jirat ada penunggunya”. Kata muwali itu “ hai sahabat, marilah kita pergi bersama2 melihatnya”

Maka keduanya pun berjalanlah.dan apabila sampai dipintu jirat itu keduanya pun memandang kesana kemari tetapi tiada kelihatan apa2 padahal Umar Umaiyah ada berdiri dibelakang keduanya. Dalam keduanya berkata2 Umar Umaiyah pun berdehem dan apabila dilihat muwali itu Umar Umaiyah ada berdiri dibelakangnya maka dengan tiada bertangguh terus lari dan sahabatnya itu bila melihat muwali itu sudah lari ia pun hendak lari juga tapi malangnya kakinya terhalang oleh akar kayu menyebabkan ia rebah kebumi. Umar Umaiyah pun naiklah atas belakangnya serta dipalu pada punggung sahabat muwali itu dengan tongkatnya disuruh cepat2 merangkak, maka menjerit2lah ia dan apabila sudah letih baru dilepaskan nya. Tanpa menoleh2 kebelakang lagi ia pun larilah pulang kerumahnya. Tidak diceritakan pada bininya dan apabila ditanya katanya “diamlah engkau, aku tengah menarik nafas ombak hendak mati, engkau pula datang hendak mengharu aku”. Selepas itu datanglah muwali mendapatkan sahabatnya dan apabila mengetahui hal sahabatnya ia pun terkejut lalu keduanya duduk senyap berdiam diri.

Selepas kejadian itu Umar Umaiyah pun pulang kerumah muwali itu lalu menyalin pakaiannya seperti cara pakainya hari2, iaitu macam seorang ulama. Selepas itu gemparlah orang mengatakan dijirat itu ada jin penunggu kubur sudah diperlihatkan dirinya kepada manusia. Khabar itu akhirnya terdengar pada Raja Abrahah lalu menyuruh menteri pergi menyiasat. Menteri dan pegawainya pun pergilah kejirat itu dan apabila diapati tiada apa pun maka disuruh panggil muwali. Pergilah mereka kerumah muwali tetapi hanya Umar Umaiyah yang ada dan diberitahunya menteri raja hendak berjumpa muwali. Kata Umar Umaiyah “muwali dan isterinya telah pergi kedalam negeri menziarahi kaum keluarganya, disuruh aku menjaga rumahnya”. Orang itu pun menyampai seperti kata Umar Umaiyah kepada menteri dan kata menteri “siapa yang ada dirumah, panggil dia”. Umar Umaiyah pun pergilah mengadap menteri itu. “Siapakah engkau ini?” Sahut Umar Umaiyah “ hamba ini musafir datang dari Mesir kerana menziarahi kubur datuk hamba yang ada dalam jirat ini. 3 hari sudah hamba datang kemari dalam pada itu ada satu hajat hamba hendak persembah pada Raja Abrahah, apabila sudah hamba persembahkan amanah itu barulah hamba balik kenegeri hamba” Maka menteri itu pun mengajak Umar Umaiyah mengikutnya.

Apabila telah sampai kepintu mahligai raja, menteri itu menyuruh Umar Umaiyah tunggu disitu dahulu dan duduklah ia disisi pintu itu. Kemudian datanglah orang menyuruh Umar Umaiyah masuk mengadap lalu ditanya Raja Abrahah “ hai musafir, siapa kamu, apa nama kamu dan apa hajat kamu datang kemari ?” Sembah Umar Umaiyah “Ya Shah Alam, adalah hamba anak cucu Raja Firaun, nama hamba Mualim Sabban dipanggil orang juga akan hamba Dam Dam Firaun, ada pun negeri hamba itu negeri tua”. Titah Raja Abrahah “apakah amanah yang hendak engkau sampaikan itu?”. Sembah Umar Umaiyah “ Ya Shah Alam, adalah datuk hamba Firaun meninggalkan wasiat kepada anak cucunya, barangsiapa yang ada kuasa pergilah kenegeri Yaman menjadi muwali menjaga jirat selama 3 bulan serta menzirahi kubur datuk disitu. Sudah beberapa keturunan tiada sesiapa dapat mengikut wasiat itu sehinggalah datang pada hamba. Sekarang ini hamba ingin menyempurnakan wasiat itu, itu pun sekiranya Duli Syah Alam melimpahkan kurnia memberi izin kepada hamba yang hina ini, bolehlah hamba menyempurnakan wasiat itu”.

Titah Raja Abrahah “ hai Dam Dam, betapa engkau hendak duduk dijirat itu kerana kudengar tersangat keras haru penunggu jirat itu”. Sembah Umar Umaiyah “dengan berkat tinggi daulat Syah Alam, mudah2an dapat jua hamba menghalau penunggu jirat itu” Maka Umar Umaiyah pun mempersembahkan satu syair “raja yang adil, murah hati mengurnia, istimewa dan ikhlas, ditabalkan oleh Lata wa Uzza, lanjut usia, kekal sentosa bersemayam diatas takhtanya”. Apabila Raja Abrahah mendengarnya terlalulah suka hati baginda akan hamba yang menjunjung titah.


Coolie Version

0 komen sini:

 
 
Photobucket
Google

Flower Horn